top of page

Dva roky bez MotoGP. Masarykův okruh oslavil pětatřicátiny bez světové špičky

Když v podvečer 9. srpna 2020 opouštěli poslední diváci brány Masarykova okruhu po dechberoucí Velké ceně České republiky, kdekdo už tušil, že to může být naposled, kdy se téměř dvěma stům tisícům diváků představila motocyklová esa. Ačkoliv byla vedením města a kraje ještě vyjednána výjimka pro rok 2021, Rossi nebo poslední vítěz Brad Binder se už do Brna kvůli pandemii koronaviru nepodívali. Bohužel se neblýská na lepší časy a seriál MotoGP se v nejbližších letech na Masarykův okruh, který v červenci oslavil 35. narozeniny, nevrátí.

Je to obrovská škoda. Nejen pro fanoušky, ale také pro Brno, Jihomoravský kraj i stát. I když španělská společnost Dorna Sports, která šampionát pořádá, podstatně navýšila cenu za zalistovací poplatek, přesto význam akce byl tak velký, že Velká cena měla v kalendáři MotoGP zůstat.


Když vyjedete za hranice České republiky a zeptáte se cizinců, co se jim vybaví, když se řekne Česká republika, MotoGP je jedna z nejčastější odpovědí. Jsme si vědomi, že pro rozpočet Brna, Jihomoravského kraje i státu je pořádání této světové akce zátěž, avšak příjmy ze spotřební daně a daně z přidané hodnoty, které MotoGP víkend generuje, přináší zpět do státní kasy více, než stát musí Dorně zaplatit,“ říká René Černý, kandidát na primátora za hnutí ANO.


Nevyřešený spor mezi státem, Brnem, krajem i okruhem

Hlavním problémem při vyjednávání s Dornou byla forma spoluúčasti. Zatímco město Brno a Jihomoravský kraj argumentovali tím, že zisk z daní jde do státního rozpočtu, a proto by měl zalistovací poplatek zaplatit z větší části stát, Ministerstvo pro místní rozvoj zase chtělo větší participaci od samotného Masarykova okruhu, který je v soukromých rukou.


Bohužel to nakonec dopadlo tak, jak všichni víme a nejvíce na tom tratí právě Brno, jehož vedení jednalo s Dornou, státem, ministerstvem pro místní rozvoj a spolkem pro pořádání MotoGP naprosto nedostatečně a vůle zachovat MotoGP byla minimální. MotoGP proto bylo Brnu odebráno, na okruhu se jezdí jen okrajové závody a pořádají se zde soukromé akce. Brno přišlo kromě akce světového významu také o prestiž, sponzory a finance, které s sebou Velká cena vždy přinesla,“ hodnotí současnou situaci Černý.


Masarykův okruh oslavil letos smutných 35 let

V těchto dnech jsou to již dva roky, kdy se světoví závodníci na motorkách představili naposledy. „Mně, jakožto milovníkovi motorek, současná situace láme srdce. Bude-li možnost, budu dělat vše proto, aby se MotoGP do Brna vrátila, i když jsem si vědom, že šance jsou v nejbližších letech minimální, i proto, že vedení města slibovalo, že se k jednání s Dornou vrátí, ale od roku 2020 žádné setkání neproběhlo. Vzhledem k tomu, že Dorna chce s mít s okruhy smlouvy minimálně na pět let a zájemců na zařazení do seriálů MotoGP je několik, promeškaly se zde další roky, které případný návrat oddalují. Přesto věřím, že šance je, protože na Masarykově okruhu se vždy scházely statisíce lidí a poloha v srdci Evropy doslova vybízí všechno fanoušky motorsportu k návštěvě tohoto fenoménu. Je mi moc líto, že Masarykův okruh oslavil minulý měsíc své pětatřicáté narozeniny bez Quartarara, Marquéze, Espargara nebo Salače. Doufám, že si okruh získá svou slávu brzy zpět a naváže tak na historii Velkých cen, které se v Brně jezdily už od roku 1950,“ uzavírá Černý.





Comments


bottom of page