top of page

Brno je o krok blíže k novému hlavnímu nádraží

Informovat odborníky o aktuálním stavu a dalším postupu přípravy železničního uzlu, nového brněnského hlavního nádraží, nové čtvrti Trnitá a vysokorychlostních tratí. To byly cíle konference Budoucnost železničního uzlu Brno a rychlých spojení v České republice, která proběhla ve čtvrtek 14. března 2024 v prostorách Hvězdárny a planetária Brno pořádané městem Brnem a Správou železnic.


Železniční uzel je považován za nejvýznamnější dopravní stavbu v Brně s mnoha přínosy na místní, regionální i celostátní úrovni. „Přestavba železničního uzlu zlepší regionální i mezinárodní dostupnost Brna, navíc se zvýší komfort pro cestující. Díky zjednodušení železniční sítě se omezí fragmentace území města a v uvolněných plochách mohou vzniknout nová veřejná prostranství, parky a trasy pro pěší či cyklostezky. Samotné nové hlavní nádraží, jehož podoba veřejnost velmi zaujala, pak také bude vstupní branou do města i těžištěm nové městské čtvrti Trnitá,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková a připojila poděkování všem zainteresovaným subjektům za odvedenou práci.


„Od nekonečných debat o variantách a podvariantách přesunu brněnského nádraží jsme se definitivně posunuli k přípravě konkrétního řešení Železničního uzlu Brno. Z celé řady aktivit je možné jmenovat například chystané zadání zpracování dokumentace pro proces EIA nebo zadání dokumentace pro postup výstavby ŽUB. Pokračovat bude rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole i přípravy modernizací dalších brněnských stanic,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda dodal: „Modernizace brněnského železničního uzlu je investicí do budoucnosti. Nové nádraží, vysokorychlostní železnice a modernizované tratě povedou k významnému rozvoji železniční dopravy v Brně i celém regionu. Pevně věřím, že díky úzké spolupráci všech zainteresovaných subjektů se tento projekt povede dotáhnout do cíle.“



ree


Zatímco vybudování samotného hlavního nádraží zajišťuje Správa železnic, město Brno bude stavět v přilehlém okolí, v takzvaném přednádraží a zanádraží. „Vzniknout zde má uzel veřejné dopravy s autobusovým nádražím a přestupním terminálem MHD, odstavnými parkovišti, stanovišti taxi nebo s úschovnami kol, dále také dva nové mosty přes řeku Svratku, ale i stromořadí. Některé potřebné stavební práce již běží, což je případ prodloužení ulice Uhelné jižně od Opuštěné. Vyzdvihnout musím velmi dobrou spolupráci se Správou železnic na studiích, které navazují na architektonickou soutěž a které připravovali její vítězové, tedy ateliéry Benthem Crouwel Architects a West 8, ve spolupráci s tuzemským ateliérem A8000,“ sdělil 1. náměstek primátorky René Černý


Modernizovaný železniční uzel umožní díky novému hlavnímu nádraží i dalším terminálům častější spojení Brna a regionu. „Tomu bude odpovídat i síť a návaznost spojů Dopravního podniku města Brna. Slibujeme si od toho, že atraktivní veřejná doprava může změnit chování lidí, a po Brně by tak mohlo jezdit méně aut. Počítáme také s tím, že brněnský železniční uzel bude připraven na zapojení vysokorychlostních tratí, se Správou železnic a s Ministerstvem dopravy na tom intenzivně spolupracujeme,“ informoval radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

ree

Mezinárodní architektonicko-urbanisticko-dopravní soutěž na nové hlavní nádraží v Brně, jejímiž zadavateli bylo město Brno a Správa železnic, proběhla v roce 2021. Podobu nového hlavního nádraží navrhla a vítězem soutěže se stala nizozemská studia Benthem Crouwel Architects a West8. Ta v minulém roce dokončila komplexní architektonickou studii, která představuje návrh, jenž reflektuje potřeby moderního a udržitelného městského prostředí. Dokončení architektonické studie představovalo další důležitý krok v přípravě nového brněnského nádraží.


Město Brno i Správa železnic pokračují v přípravě a realizaci projektů dle platného územního rozhodnutí Železničního uzlu Brno. Na straně města se jednalo o ulice Uhelná, Kalová, Bulvár sever a Bulvár jih. Město též postoupilo v přípravě protipovodňových opatření, etap IX, X, XI, které úzce souvisí s projektem ŽUB. Správa železnic pokročila v přípravě projektů modernizace stanice Brno-Židenice a úprav stanice Brno-Maloměřice (most Bubeníčkova) a modernizace traťového úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice (Klíny-Nevrklova).


Zdroj: MMB

 
 
 

Komentáře


bottom of page